fbpx

Zo maak je de ideale advertentie voor een ledscherm

 In Geen categorie

Ledschermen zijn een geweldige manier om een boodschap over te brengen, want ze springen veel meer in het oog dan gewone affiches. Maar de aandacht van de consument is kort, heel kort. Je moet hem op een paar seconden laten weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Dat vereist heel andere technieken dan bijvoorbeeld een advertentie in een tijdschrift. We geven hier de zeven belangrijkste tips om de ideale ledschermadvertentie op te stellen.

Gebruik maximaal zes woorden

Kort en krachtig moet het zijn. Studies hebben uitgewezen dat een consument gemiddeld maar zes seconden aandacht heeft voor het scherm. Dat betekent dat je de boodschap die je wilt overbrengen, heel kort moet samenvatten. In maximaal zes woorden, beweren de experts. Als het ledscherm opgesteld staat langs de openbare weg, raden we zeker aan de zeswoordenregel te respecteren.

Houd de boodschap simpel

Een originele woordspeling, een intelligente grap of een doordenkertje kan het centrale element zijn waarrond een succesvolle advertentie opgebouwd is. Maar die spitsvondigheden bewaar je beter voor andere vormen van adverteren, want hier werkt het minder goed. De lezer heeft immers niet de tijd om de slimme vondst te appreciëren of de dubbele bodem te doorgronden. Gebruik je zes woorden om je boodschap klaar en duidelijk over te brengen.

Check de leesbaarheid

Als je de advertentie die je zelf samengesteld hebt op een computerscherm bekijkt, zal het er allemaal prima uitzien, maar hoe weet je of dat op het ledscherm ook zo zal zijn? Een trucje dat goed werkt is de ‘armlengtetest’: print de advertentie op de grootte van een visitekaartje en laat je collega’s dat met gestrekte arm bekijken. Als alles goed zichtbaar en leesbaar is, zal het ook in orde zijn op het ledscherm.

Kies een geschikt lettertype

Ook het lettertype waarin de boodschap geschreven staat, draagt bij tot de leesbaarheid. Voor ledschermen is het aan te raden om een simpel, gemakkelijk leesbaar lettertype uit te kiezen. Opteer in ieder geval voor een schreefloos lettertype (sans serif). Verdana of Tahoma zijn bijvoorbeeld goede kandidaten.  

Let op de verhoudingen

Daarmee bedoelen we de verhoudingen tussen tekst, foto’s en logo’s. Dat je logo prominent in beeld komt, is altijd een goede zaak, maar maak het ook weer niet te groot. De aandacht van de voorbijganger moet in de eerste plaats gevestigd worden op de tekst, want je hebt hem iets te vertellen.

Beken kleur

Kleurenpsychologie is belangrijk in reclame. De kracht van kleuren kun je ten volle uitspelen als je ledschermen gebruikt. Maak gebruik van de associaties die de verschillende kleuren oproepen en van de invloed die ze hebben op het gemoed van de consument.

Leid de weggebruiker niet af

Uiteraard wil en moet je opvallen, maar je wilt niet dat je advertentie tot gevaarlijke verkeerssituaties leidt doordat chauffeurs of fietsers afgeleid zijn. Al te flitsende of spectaculaire reclame is dus eigenlijk uit den boze, al hangt het ook wel af van de plaats waar het scherm opgesteld staat.


Wil je samen met LED-AD de ideale slide concipiëren en adverteren op onze ledschermen?

Bel ons op +32 9 279 90 00, mail naar info@led-ad.be of stel vrijblijvend je vraag over out-of-home advertising via het contactformulier.