fbpx

De beste outdooradvertenties van 2020

 In Geen categorie

2020 is een jaar om vlug te vergeten. Behalve deze outdooradvertenties dan, door marketeers wereldwijd als de beklijvendste van 2020 bevonden. Toegegeven, sommige ervan deden ons ook even gniffelen. Missie geslaagd dus, want humor is en blijft een marketinginstrument dat werkt. Ze waren niet allemaal op ledscherm gebracht, maar laat ze toch een inspiratie zijn voor je reclame-uitingen in 2021.

BBC (Dracula)

Omdat een vampier zich niet toont bij zonlicht, oogde de witte billboard waarmee BBC zijn nieuwe tv-reeks Dracula promootte – met uitzondering van wat houten staken – overdag tamelijk leeg. Maar zodra het donker werd, gaf het silhouet van de Transsylvaanse bloedzuiger zich prijs. De glazen box met de zin ‘in case of vampires, break glass’ onder het reclamebord maakte het plaatje compleet.

McDonald’s

Niet één, maar twee reclames van McDonald’s sprongen in 2020 in het oog. Enerzijds was er de minimalistische voorstelling van de woorden Muffin, Egg, Sausage, Cheese en Muffin op een zwarte achtergrond – zo geschikt dat ze een McMuffin voorstelden. Anderzijds waren er de ‘bitten billboards’, oftewel billboards met grote happen eruit. De opvallende constante: het bekende logo was nergens te bespeuren!

Justice4Grenfell (Remember the 72)

De brand in de Grenfelltoren is drie jaar na dato nog altijd de zwaarste ramp die Londen in de recente geschiedenis te beurt viel. Justice4Grenfell jaagt nog steeds op gerechtigheid en deed dat vorig jaar met een printcampagne waarop de namen van de 72 mensen die er het leven lieten en de 293 die er dakloos door werden afgedrukt stonden in de vorm van de toren. Even slikken.

Global Action Plan (breathable billboard)

Het doel van het Global Action Plan is glashelder: pleiten voor zuiverdere lucht. Hun aanpak was zo simpel dat je het alleen maar briljant kunt noemen. De bloemlongen op hun interactieve reclame passen zich namelijk dagelijks aan de lokale gegevens van de Air Quality Index aan. Bij lage vervuiling staan ze mooi in bloei, bij hoge lijken ze verwelkt. Jawel, dat is de lucht die we inademen.

Emily Crisps

Het zal je maar overkomen: je pakt voor het eerst uit met een ledreclamecampagne en dan breekt corona uit en is er geen volk op straat. Emily Crisps ging er spitsvondig mee om. ‘Behold our new poster. Now we’ve just got to find someone to look at it.’ of ‘Our first ever poster, seen by a runner and one pigeon. Typical.’ zijn maar twee van de creatieve vondsten die het copywritersteam uit de mouw schudde.

Date Mark

Op Tinder vind je geen match? Misschien kan Mark je inspireren. Deze dertiger uit Manchester besloot een reclamebord te kopen om zichzelf te promoten. Zeer eenvoudig en blijkbaar ook zeer efficiënt. Als je jezelf kandidaat wilde stellen voor een date met Mark moest je je aanmelden via zijn website. Maar inmiddels ben je wel te laat, want hij kreeg meer dan 2.000 inzendingen. Mark heeft dus voldoende om handen.

Aruba Tourism Authority

Ken je die reclames van tropische paradijzen? Je boekt een vakantie en als je daar bent, is het toch plots aan het regenen. Aruba heeft iets gevonden om het contrast tussen jouw koude habitat en hun zonnige oorden extra in de verf te zetten. Via een liveweergave van de lokale temperatuur in jouw stad en in Aruba word je immers heel erg met de neus op de feiten gedrukt over wat je mist. Toch maar boeken, zeker?

Skoda

Toen de Britse consumenten in de nazomer van 2020 opnieuw naar de winkelcentra mochten, besloot Skoda in te zetten op een interactieve reclame met touchscreens die je niet hoeft aan te raken. De technologie was in die mate coronaproof dat voorbijgangers louter met handgebaren de nieuwe modellen konden verkennen of zelfs meteen een proefrit konden boeken. Simply clever, inderdaad.


Interesse in een creatieve advertentiecampagne op ledscherm?

Onze ledschermen staan klaar en kunnen alles aan. En onze copywriters scherpen al hun pen, als je wilt. Samen bestuderen we locatie, frequentie, herhaling en mogelijke afwisseling binnen een herhalend patroon. Neem contact op met Stijn Roosemont op +32 9 279 90 00 of mail naar info@led-ad.be


de ideale advertentie