fbpx

Dynamische reclame op een ledscherm: het summum van outdoor adverteren

 In Geen categorie

De meeste mensen brengen vandaag bijna driekwart van hun dag buitenshuis door. Omdat we steeds vaker onderweg of elders zijn, zitten we thuis minder voor tv en luisteren we minder naar de radio. Ook streamen we onze programma’s meer, soms op betaalde diensten, waardoor we daar ook al geen reclame te zien krijgen.

Dat is de reden waarom out-of-home (OOH) advertising, ook wel buitenreclame of outdoor advertising, sterk in opmars is als communicatiemedium en steeds meer zijn plaats inneemt in de marketingmix van bedrijven. 

Statische en dynamische outdoor advertising

De uitingen van outdoor advertising zijn heel divers, van statisch tot dynamisch. Tot de statische vormen van buitenreclame kunnen we geplakte affiches of reclames, affiches aan bushokjes en belettering op bedrijfsvoertuigen, bussen, trams of treinen rekenen, maar pakweg ook sandwichborden of reclameboodschappen op stadsplattegronden of op stadsklokken, reclamezuilen of torens.

Zit er beweging in de reclames, dan spreken we van dynamische out-of-home advertising. Hier komen we op het terrein van LED-AD: ledschermen zijn een van de meest gebruikte tools hiervoor.

Outdoor advertising heeft sowieso impact

Van televisie- of radioreclame kun je wegzappen. Maar een doelgericht reclamebord of ledscherm langs een drukke verkeersader kun je niet negeren. Staat het bovendien op een plaats waar het verkeer traditiegetrouw stremt, dan kun je er al helemaal niet naast kijken. Breng je je reclame dan ook nog eens op een ledscherm, dan kun je met meerdere boodschappen werken in slidevorm, of wat beweging brengen in je advertentie. Ook dat springt weer extra in het oog, en dan hebben we het nog niet gehad over de impact van lichtgevende reclame. 

Met outdoor advertising kun je creatief uitpakken

Out-of-home advertising is een dankbaar medium om eens een creatieve toets aan je reclame te geven. Je kunt inspelen op de locatie of op het feit dat de passant geheid in de file staat. Met een vleugje humor kun je een reclamecampagne helemaal kruiden. Zo bied je ook nog wat vertier aan de chauffeurs die passeren. Zijn ze op weg naar het werk of op weg aar huis? Je kunt er met een kwinkslag allusie op maken. Als je een kleine monkellach kunt losweken, heb je altijd gewonnen. Het is bewezen dat humor een uitstekend bindmiddel is tussen klant en consument. Er is zelfs een verband aangetoond tussen humor en vertrouwen. 

Met outdoor advertising kun je inspelen op de locatie

Out-of-home reclame maakt meer dan elke andere vorm van reclame gebruik van de locatie om zich te richten op doelgroepen. Een bedrijf kan gebruik maken van geolokalisatie bij de beslissing waar het zijn advertentie plaatst om het juiste publiek op het juiste moment te bereiken. 

Een ledscherm is POS/POI op zijn best: je creëert een point of interest in de buurt van het point of sale. Bij voorkeur stuur je de consument recht van zijn passage aan het ledscherm je winkelpunt of showroom in. Ideaal dus om opendeurdagen te promoten of uit te nodigen om een nieuw product in de showroom te komen bekijken. Dat deden we bijvoorbeeld met een weekcampagne voor Winsol, naar aanleiding van de lancering van hun nieuwe pergola. 

Met outdoor advertising kun je inspelen op tijd en actualiteit

In onze blog over jobadvertenties op ledschermen stippen we dit voordeel ook al aan: er zit bijna geen tijd tussen de creatie van de advertentie en het moment waarop ze verschijnt. Het kan nagenoeg instant. Je moet uiteraard wel een beeld zoeken en tekst verzinnen. Maar je advertentie hoeft niet naar de drukker en heeft geen lange productietijd. Je hoeft ook geen mediaplanning te maken en je advertentie lang op voorhand te boeken. Bedrijven zijn nu in staat om digitale OOH binnen enkele minuten aan te schaffen en daar krijgen ze ook nog nog aarder wat advertentieoppervlakte voor!

Met outdoor advertising bereik je een breed scala aan consumenten

Iedereen passeert langs je ledscherm. Als je voor print medium, een tv-zender of radiozender kiest, vernauw je automatisch je doelpubliek naar het doelpubliek van die zender. Hoe je het draait of keert: de ene krant trekt een hoger opgeleid profiel dan de andere, de radiozender trekt een jonger of ouder publiek. Langs het ledscherm passeert de arbeider op weg naar de fabriek, de bediende op weg naar kantoor, de jongere op de bus naar school en de zakenman op weg naar zijn meeting. 

Met outdoor advertising kun je interactieve advertenties lanceren

Bedrijven kunnen ook gebruik maken van interactieve boodschappen om het maximale uit een campagne te halen. Als iemand bijvoorbeeld een Starbucks-billboard passeert, krijgt hij een melding op zijn mobiele telefoon dat zijn favoriete drankje op de dichtstbijzijnde locatie de helft goedkoper is. Als je ledscherm en mobiele telefoon in wisselwerking laat treden, werk je meteen ook het bezwaar weg dat adverteren op ledschermen niet meetbaar zou zijn. Adverteer bijvoorbeeld een link naar een online quiz, laat de buzz rond die wedstrijd viraal aanzwellen, verzamel de data van de deelnemers en combineer niet alleen het beste van twee werelden, maar van alle marketingwerelden. Perfect cijfermatig te evalueren!