De top topical: ideaal om te adverteren op een ledscherm
Een klassieker in de advertentiewereld is de top topical. In het Nederlands ook bekend als ‘inhaker’. Het is een reclame-uiting die inspeelt op een actuele – al dan niet terugkerende – gebeurtenis, een nieuwsfeit of een trending topic. Zoals bijvoorbeeld de verkiezingen, de jaarlijkse dikketruiendag of een jaarlijks sportevenement als Wimbledon. Je zult ze in magazines of kranten wel al gezien hebben, de advertenties die daar op inspelen.
Top topicals gaan gemakkelijk viraal
Het principe achter de top topical is ook zeer geschikt voor sociale media en kan het imago van je merk een flinke boost geven als je post viraal gaat. Daarom loont het als marketeer zeker de moeite om een inhaakkalender te raadplegen en als leidraad voor je marketing te nemen. Verwante technieken of termen in de marketing zijn ook newsjacking of real time marketing.
Om eens een voorbeeld te geven van een awardwinnende (ja, jaarlijks worden de Top Topical Awards uitgereikt!) top topical: op de dag van het Groot Nederlands Dictee postte co-organisator Knack gewoon wit op zwart de vraag: moet Brussel-Halle-Vilvoorde nu gesplitst worden of niet?
Humor in advertising: (niet) grappig?
Humor is een van de belangrijkste katalysatoren voor een geslaagde top topical. En ook spitsvondigheid en beknoptheid: als je een halve roman moet schrijven om je punt te maken, gaat de kracht van de top topical verloren. Valkuilen zijn dan weer de controverse of inspelen op ongepaste thema’s. Sommige marketeers vergalopperen zich in hun enthousiasme en vergeten de gevoeligheden die een recente gebeurtenis met zich kan meebrengen. En uiteraard mijd je het best een pak -ismen zoals seksisme, racisme, nazisme … enfin, het bekende lijstje, weet je wel.
Controverse en taboes in advertising: slechte reclame is ook reclame?
Of: het kan ook juist de bedoeling zijn om in het oog van de (media)storm terecht te komen, onder het mom van ‘slechte reclame is ook reclame’. Een heikele top topical was bijvoorbeeld de advertentie van AB Inbev die zich voor hun merk Jupiler afvroegen: Pintje, Sam? Waarbij Sam Bettens nog maar pas als transman door het leven ging, nadat hij eerder bekend stond als frontvrouw van K’s Choice. De advertentie werd alsnog ingetrokken. Pakweg adverteren rond corona kan ook moeilijk liggen: mensen die de advertentie zien, kunnen bijvoorbeeld een van de slachtoffers kennen. Een advertentie van de fastfoodketen Chick-fil-A (de naam kon ook al beter) met als slogan Eat Fewer Bats, viel ook niet meteen in de smaak bij het publiek, en al zeker niet bij de Chinese gemeenschap.
Dynamisch adverteren op ledschermen: welke extra mogelijkheden?
Maar goed, waar we het eigenlijk willen over hebben, omdat we nu eenmaal een marketingagentschap zijn dat altijd net iets verder wil gaan: dynamisch adverteren op ledschermen. Of noem het out-of-home advertising (OOH), zoals de vakmarketeers het graag noemen. En terecht: want je bereikt je doelpubliek niet in hun vertrouwde thuissituatie, maar terwijl ze ergens onderweg zijn.
Dynamisch adverteren, of out-of-home advertising dus, biedt sowieso alle voordelen van de klassieke advertenties of top topicals zoals hierboven beschreven. Dynamisch adverteren is echter echt wel adverteren 2.0.: het biedt nog zoveel extra mogelijkheden die je in print niet hebt. Welke? Laten we het niet te theoretisch houden maar een aantal wereldwijde cases aanstippen om een en ander duidelijk te maken.
De digitale advertenties zijn in realtime aanpasbaar
Pas je advertentie aan volgens het weer, of volgens de uitslag van een sportwedstrijd.
Je kunt met een digitale advertentie op een scherm inspelen op heel actuele factoren, zoals bijvoorbeeld het weer. McDonald’s, bijvoorbeeld, heeft weerberichtachtige advertenties waarbij het friet regent of ijsjes sneeuwt. Chaudfontaine had een campagne lopen die alleen verscheen als het meer dan 25 graden was (omdat mensen dan echt wel dorstig waren) en gratis water beloofde. Dat hebben ze ook geweten, want de campagne liep in de zomer van 2019, weet je nog: de extremehittedagen waren niet te tellen.
De digitale advertenties zijn lokaal aanpasbaar
Pas je advertentie aan volgens de drukte op een plaats, volgens een evenement op die plaats …
Digitale advertentieschermen kun je overal aanbrengen, maar op verschillende momenten van de dag kan het op deze of gene locatie drukker zijn dan op de andere. Het is perfect meetbaar hoeveel volk er passeert.
De digitale advertenties zijn interactief
Stuur persoonlijke advertenties naar passanten met een promotie of verwijs naar een lokale shop.
Je kunt met een digitale advertentie ook heel persoonlijk een concrete aanbieding doen naar een persoon die passeert. Zo had Starbucks ooit een advertentie lopen die een pushbericht naar de telefoon van passanten stuurde, met de melding dat ze 50 % korting kregen in de dichtstbijzijnde coffeeshop van het merk.
Uitpakken met een top topical-advertentie op ledschermen?
Bel ons op +32 9 279 90 00 of stel je vraag via het contactformulier.