fbpx

De Super Bowl, het walhalla voor outdoor advertising

 In Toepassingen van ledschermen

Afgelopen weekend vond in de Verenigde Staten naar jaarlijkse gewoonte de Super Bowl plaats, zelfs in tijden van corona, maar weliswaar met een gereduceerd publiek (hoewel, nog altijd 25.000 aanwezigen). Behalve het anders massaal aanwezige publiek is dit een event met een fabelachtige mediatieke uitstraling. Het is dan ook niet te verwonderen dat dit een walhalla is voor adverteerders, waarbij de gigantische ledschermen gretig worden gebruikt.

Advertenties op ledschermen zorgen voor meer likes op sociale media

Overigens werd in 2020 door een onderzoeksgroep van de universiteit van Knoxville in Tennessee een onderzoek gevoerd naar het cross-mediale effect van dit event. Heel specifiek zelfs naar de mate waarin de reclamestimuli op de meerdere schermen het publiek naar de sociale media van de geadverteerde merken loodsen. Daarvoor werd een groep advertentiesets van bedrijven onder de loep genomen die op twee schermen getoond werden via een complexe datasetanalyse. Daaruit bleek:

De onderzochte advertentiesets stuwden respectievelijk de likes op sociale media met 60 % en 40 % omhoog.

Zet de consument aan tot onmiddellijke actie zonder nadenken

In de marge werd ook onderzocht hoe je je boodschap het best overbrengt en hoe direct je naar die link mag solliciteren. Ook de volgorde van de sets werd bestudeerd en de impact van adverteren op twee schermen. Daaruit bleek:

  • De boutade ‘thinking hurts liking’ bevat echt wel waarheid: reclames mogen heel direct zijn. Bij enige vorm van drempel of tussenstap verlies je heel vlug effect.
  • De positie van de advertentie in de sequentie tijdens de Super Bowl had weinig invloed. Die bevinding wijkt wel enigszins af van bevindingen gerapporteerd in andere recente reclamestudies.
  • Adverteren op twee schermen zorgt ervoor dat de aandacht verdeeld wordt op het ene of het andere scherm. De advertenties lijken elkaar niet versterken en er is geen effect van complementariteit waargenomen.

.

Interesse om onze ledschermen in te zetten voor outdoor advertising?

Een Super Bowl hebben we hier niet in Vlaanderen, maar wel een aantal leuke evenementen waar heel wat samentroept (komt heus wel terug na c*r°n# hoor).  Neem contact op met Stijn Roosemont op +32 9 279 90 00 of mail naar info@led-ad.be.